Saturday, July 21, 2007

نزهة الأسبوع الماضى



أصدقاء عربيه زجاجه أوك

قال لى أصدقائى فى اليوم التالى أننى كنت على غير عادتى سعيد أغنى مع الأغانى منطلق طرب منتشى أجلس فى الكرسى الأمامى أبدل السيديهات أحرك رأسى فى حركات راقصة طلبت من صديقنا مالك السياره أن يتوقف ووقفت ألقى بمائى على النيل وركبت أغنى ثانية وأنه حينما أوقفنا أحد الأكمنه على الطريق طالباً بطاقات الهويه عاملتهم بقرف وغضب وأننى صرخت فى وجه الشرطى بعبارة غاضبة – فيه حاجه – وأننى كررتها عدة مرات – فيه مشكله – كررتها أيضاً - طيب خلاص وأعطانا الهويات وواصلنا الطريق .. ولكنى أذكر أنى كنت أتسائل بشكل عادى لكن للأصدقاء رأى أخر ...

وأنه لما وصلنا إلى صديقنا على شاطئ المتوسط نزلت من السياره عابراً بين كراسى الجالسين بالكافتريا خاصته وأننى دلفت إلى الداخل حيث إستراحته الخاصه وإرتميت على كرسى ولما جاء صديقنا الذى إستيقظ من النوم سعيد بقدومنا أننى أقسمت بكل الألهة أنه إن لم يشرب من هذه الزجاجه فلن يدخل جنتنا وأننى كنت سعيداً أعامل من أحب جيداً ومن لا أحب بصورة قزره وأننى ألقيت حكماً غريبه وكثيره وأثيره وأن كل كلمة منهم يعقبها منى تعليق مصحوب بحكمة يذكرون منها أننا لم نكن نشعر هذا الشعور قبلاً ولم نصل لهذا التأثير من قبل لأننا لم نكن نرغب .. لا أرى فيها حكمة ما .. لكن الأصدقاء لهم رأى أخر..

يقولون أنى سخرت من كل شئ من كل مسلمة من كل ثابت حتى الألهة لم تسلم من لسانى حتى أنا نفسى لم أسلم من طولة لسانى تندرت على نفسى

كلمة يقولها لى الأصدقاء دائماً لها مدة طويلة لها سنوات وسنوات دائماً يرددوها يا إبنى إنتا أحسن وقت بنعرف نتعامل معاك فيه وإنتا شارب بتبقى طيب قوى وسعيد وبتبقى عايز تسعد كل إللى حواليك وبيبقى بالك طويل ومش عصبى وأنا برد عليهم برضه وأنا بشرب علشان أعرف أتقبل الوجود وأتعامل معاه ..

بس يعنى يا رجاله اليوم كان عادى أنا بس كنت أكتر سعاده صحيح مكنتش معاكم قوى يعنى كنت فى عالمى الشخصى عالمى الخاص بى أنا وحدى بس كنت بشارككم فيه ..

أه صحيح إنتا كنت معانا ومش معانا بس يا ظالم تشرب نص لتر فودكا وسك .. عادى بقا علشان أفوق لكم وعلشان كمان أرتكب حماقه لم أفعلها من مدة طويل إشتريت جرنال وقريته تانى يوم .

19 comments:

ناردين said...

وكمان عامل لينك للفودكا بتشرح لنا هي ايه
بس عارف
فيه ناس بتبقى عاملة دماغ ربّاني ومكبرة دماغها وتحس انها مش بتفكر ف اي حاجة
وفيه ناس من كتر ما بتفكر في اللي بيحصل حواليها يا هتنتحر يا هتتجنن يا هتحاول تجبر نفسها انها تدخل ف عالم فضائي خاص بيها
يمكن بيعتبر هروب
ويمكن حاجات كتيرة
مش دا الموضوع
بس في رأيي الشخصي
لو من حقي يبقى ليا رأي
اننا لو قدرنا نقتنص سعادتنا الحقيقية بكامل ارادتنا واحنا ف كامل وعينا
ساعتها هتبقى سعادتنا نفسها حقيقية
ولو حبينا نلجأ لعالم آخر
هيكون مش هروب
لكن نوع من الاحتفال اننا خلصنا سلالم دور كامل وبنحتفل استعداداً للدور اللي بعده
قولي بقى الفودكا كانت نوعها ايه بالظبط وكام ف المية؟

The Alien said...

حلو الجو دا
بقالي كتير بعيد عن اﻷداء دا
بس غريب موضوع الجرنال

تحياتي

husam shady said...

مش هنكر إنها محاوله لخلق لحظات هروب
لكن مش دائماً المحاوله ناجحه
وطبعاً من حقك إنك يكون ليكى رأى
لكن كيف نحتفل بإنهاء سلالم دور ما وليس هناك من أدوار ولا سلالم
والفودكا كانت مصرى طبعاً خمسه وأربعين فى الميه

husam shady said...

وأنا كمان بقالى كتير بعيد عن الأداء ده
مش غريب ولا حاجه ده ملخص للحاله عموماً
بس إنتا ركز شويه
نورت

أبوفارس said...

وأنا بشرب علشان أعرف أتقبل الوجود وأتعامل معاه ..
*************
عليا النعمه صح..ماهو ماينفعش الواحد يقعد فايق ومبحلق للدنيا على طول..
لازم يكون فيه ميكانيزم يفصل بيه والا الموتور يولع..
وكل الحضارات لها أسلوبها للهروب من البحلقه دى..
الغرب الكحول..
الشرق اﻷقصى اﻷفيون ومشتقاته..
أحنا -أجدع مسا- الحشيش وتوابعه..
والعالم الجديد أهدى لنا النيكوتين والكوكايين..
ولكل منافعه ودماغه...
تشيرز...خالد

husam shady said...

أبو فارس منور يا دكتور خالد
وأجدع مسا على أجدع ناس
بكون سعيد بتعليقاتك الشامله الملخصه للعالم
تشيرز

The Z. said...

صديقي العزيز حسام،
آسف جدا على التأخير في التعليق مشاغل و الله...
تعرف أنا أحب فعلا أبو فارس لأنه لا يلف و لا يدور يعني في الصميم من الأول.
و تحية لأحلى عالم عربي أحلى ناس حشاشة (مســــــاء الفل)
و على فكرة فيه ناس جيراني جايبين فودكا من روسيا مصنوعة يدويا يعني بالصلاة على النبي من الكاس للمستشفى على طول. واحد راح فيها أسبوع إقامة في المستشفى و التاني غسيل معده...إياك تكتر يا أخويا، أنا أخاف عليك (:

تحياتي
زكرياء (:

sara... said...

تعرف اظرف حاجه اللينك بتاع الفودكا
أننا لم نكن نشعر هذا الشعور قبلاً ولم نصل لهذا التأثير من قبل لأننا لم نكن نرغب ..
انا مع الاصدقاء ..دى حكمه
عامه خليك مع نفسك كده مادام سعيد
دى اهم حاجه
ولونك بعد ما تفوق هيبقي كلام تانى

husam shady said...

زكرياء
أخبارك إيه وأخبار الإختبارات
أبو فارس أستاذ طبعاً ولا كلام فى ذلك
ومتخافش عليا يا صديقى لأن الفودكا المصرى مضروبه أساساً
ههههههههه
مساءك سعيد
بالمناسبه النت عندى فاصل دائماً علشان كده بأتأخر فى الردود

husam shady said...

sara
إزيك
كويس إن البوست كان فيه حاجه ظريفه
وعلى رايك هيبقا فيه كلام تانى بعد ذهاب الإختلاء بالذات
بس ما باليد حيله
دائماً موجود هذا الكلام التانى
هنعمل إيه أهه بنحاول نغير الواقع أو نهرب منه
تحياتى

Egypt Rose said...

انا كدة عرفت انك انسان طيب جداً و كويس و نقي و محب للحياة
طريقتك في الكتابة و التعبير عن نفسك وعن اصدقائك .. من الاخر انت حلو

خليك زى ما انت ويا ريت حزب اعداء السعادة ينغصو عليك عشتك بتشرب يا واد .. وكويس انك بتسكر انا اعرف ناس مهما شربوا من سوء حظهم مبيسكروش .. حظنا وحش حتى في الشرب

husam shady said...

تسلمى يا إيجبت روز
أنا لا طيب ولا كويس ولا حلو أنا بحاول اكون بس شكراً على كلامك الظريف
بس إيه الأمنيه دى مالنا ومال حزب أعداء النجاح
وعلى فكره دى من المرات القليله إللى سكرت دى كانت لحظه نادره بس طولت وموصفلكيش مدى سعادتى بإنها حصلت
أكيد هيجى اليوم إللى الناس إللى حظهم وحش يبقى حلو وأنا منهم برضه حظى مش ظريف دائماً
تحياتى
وألف سلامه ليكى ولشادى الصغير

rana 3amra said...

يا نهار اسود ع الدماغ

يا سلام حاجة حلوة ان الواحد يكون مهيس

بس من غير فودكا :)))))))

دى حتى مبتجيبش نتيجة :D

ابو احمد said...

ايه الحلاوه دى
فكرت الواحد بأيام الشباب ياحسام وفكرتنى بأبو فارس وشريف والصحبه الجميله ايام الجامعه بس ياريت ايامكم تبقى احلى امنيه غاليه قوي

اتمنى تزور مدونتى ونبقى اصدقاء
مع فارق السن اعتقد ممكن

Anonymous said...

العبد لله عامل محاولة تحتاج للدعم
لتأصيل وعي حقيقي بالهوية المصرية
من خلال سـرديات مصرية نلقي الضوء على التراث المصري ومفاتيح الشخصية المصرية بقراءة غير منحازة لهذا التراث
التجربة لسه في أولها ستتدعم بكم

husam shady said...

rana 3amra
إزيك
بس تيجى إزاى من غيرها

husam shady said...

أبو أحمد
منور والحلاوه حلاوتك
أيامنا كلنا حلوه بالصحبه الحلوه
ودا شئ يسعدنى إننا نكون أصدقاء
صباح الفل

husam shady said...

أستاذ شريف التجربه جميله وأنا تصفحتها كلها

sara... said...

طولت فى النزهه يا حسام
بسلم